Road to WOC #6: Jak se staví tratě

7. 4. 2021

Road to WOC: Jak se staví tratě

22 tratí připravuje pro MS tým pěti stavitelů, aby se na nich mohli na začátku července nejlepší orienťáci utkat o světové medaile. V porovnání s běžným oblastním žebříčkem, kde zpravidla jeden stavitel připravuje dvojnásobek tratí pro všechny věkové kategorie se to může zdát jako trochu nepoměr. Ale co vlastně obnáší stavba tratí MS? Jak funguje tým stavitelů tratí? A v jakém stavu jsou aktuálně tratě pro letošní MS? O tom se v dnešním Road to WOC rozepsal sportovní ředitel MS Daniel Wolf.

U stavby tratí letošního Mistrovství světa jsem vlastně od začátku. První koncepce arén, prostorů a jejich využití, tedy vlastně tratí, se rodily už při plánování kandidatury a hodnotící návštěvy ze strany IOF na jaře 2017. Od té doby uplynulo hodně vody. Od prvotní vize, kterou jsme sestavili s Davidem Alešem a Honzou Pickem se postupně z různých důvodů změnilo skoro všechno – centrum závodů, prostory, arény. Věříme ale, že konečná podoba MS, ke které se postupem času dospělo, tedy alespoň ta sportovní, bude hodna významu takové akce a závodníci i diváci si ji užijí. Zvolené terény jsou parádní, o čemž mluví třeba i aktuální příspěvek Daniela Hubmanna na sociálních sítích: “Terény MS 2021 v Česku? Rozhodně jedno z nejlepších hřišť pro orienťáka!” 

Foto: Tomáš Bubela

Konkrétní práce na stavbě tratí pak započaly v roce 2019, tedy přibližně dva roky před MS, kdy byly hotové první ucelené kousky nových závodních map a kdy se poprvé sešel tým stavitelů ve složení Martin Janata a Michal Horáček – krátká trať v Jizerských horách, Radek Novotný – štafety, Petr Karvánek – klasická trať (obojí v Kokořínsku) a já, jakožto vedoucí sportovního úseku. Tou dobou jsme se samozřejmě soustředili na lesní disciplíny. Když nám o rok později v létě 2020 přibyly po odložení MS v Dánsku sprintové disciplíny, tak jsme řešili případné doplnění týmu, ale i vzhledem k vybraným lokalitám a nutnosti rychlé reakce jsme se nakonec rozhodli, že to zvládneme sami. Radek si přibral k lesním štafetám ještě ty smíšené a já jsem se zhostil stavby sprintů.

Na MS se sice staví zpravidla pouze dvě tratě – muži a ženy, resp. šest tratí v kvalifikacích. Ale za to vám do toho mluví výrazně více lidí. Každý postup, pozice každé kontroly se dlouho diskutuje, hledá se ta nejlepší možná. Aby, pokud možno, byla každá kontrola těžká, ale přitom její umístění tak jasné, aby dohledání nebylo o náhodě. Aby na každém postupu bylo co řešit a měl na trati nějaký smysl. Tyto diskuse probíhají po ose stavitel – já – národní kontrolor Jan Fiala a jeho asistent Roman Zbranek a pak samozřejmě SEA Péter Molnár a jeho asistent Ádam Lengyel. Dále do toho vstupuje pohled televize, kde ladíme vhodnost tratí pro TV přenos s Karlem Jonákem, diváckou atraktivitu pro diváky v arénách i návaznost na arény a cílové prostory samotné. Postupně jsme si takto schválili koncepce tratí všech závodů a teď pracujeme na jejich finálním doladění.

Zatímco tratě middlu a štafet byly postaveny v podstatě “na první dobrou” a řeší se finální umístění kontrol a kamer, délky, apod. U tratí, které jsou založeny zejména na volbách postupů, tedy klasická trať a sprinty, jsou diskuse podstatně delší. Snažíme se vyvážit všechny postupy, aby byly zajímavé, donutily závodníky k zamyšlení a nabídly co možná nejvíce variant. A každý posun kontroly, byť o pár metrů, může některou variantu zvýhodnit či naopak zavřít. Dalším faktorem, se kterým bojujeme nejvíce, jsou pak vzdálenosti a směrné časy, protože jak známo, v orientačním běhu se délky závodů udávají v čase a je úkolem stavitele postavit trať přiměřeně dlouhou podle náročnosti terénu. Ale to už je takový kolorit posledních světových závodů, kde jsem se účastnil pořádání. A MS není výjimkou. Vedeme dlouhé diskuse, počítáme, sbíráme data, snažíme se testovat. Ale bohužel kdybychom si to mohli proběhnout na směrný čas, tak nepořádáme, ale bojujeme o nominaci. Toto je jedna z oblastí, kde nám práci dost komplikuje současná pandemie, která nám dosud zrušila všechny testovací závody v relevantních terénech, které jsme plánovali analyzovat. Naštěstí ale máme i dost starších dat. A na všech těch zmíněných minulých závodech, kde jsme vedli stejné diskuse, to nakonec vždy tak nějak vyšlo, tak snad nás závodníci potěší dosažením směrných časů i na MS.

 

A jak je to tedy s tím počtem tratí? Na MS budeme sice prezentovat v úvodu zmíněných 22 tratí, ale nenechte se zmást, každý stavitel jich naplánoval už desítky. Když pominu všechny verze mistrovských tratí až po tu finální, tak náš tým připravil tratě pro přípravný Euromeeting, dokonce ve třech variantách, který byl ale pokaždé zrušen a všechny tratě tak zatím v šuplíku čekají, až si je někdo bude moci zaběhnout. Dále máme postaveno i označeno v terénu přes 20 relevantních tréninků, každý o několika tratích na tréninkových mapách, každý od některého ze stavitelů MS. Což věříme poskytne i přes komplikace spojené s cestováním konečně dobré a férové tréninkové podmínky pro všechny. Velké poděkování za organizaci patří Radkovi Novotnému. No a co nás ještě čeká? Po finálním doladění tratí MS budeme připravovat oficiální modelové tréninky, červnové nominační závody a doplňovat další tréninkové tratě v nabídce. A to nepočítám 400 tratí doprovodných závodů, které připravuje tým Dušana Novotného. Tratí tedy bylo a ještě bude postaveno opravdu hodně a my si hlavně všichni přejeme, abychom jich mohli co nejvíce nabídnout závodníkům a aby už žádné neskončily v šuplíku kvůli zrušeným akcím.

 

Daniel Wolf

sportovní ředitel MS