Road to WOC #14: Stavitelé o svých tratích

16. 6. 2021

Mistrovství světa v orientačním běhu 2021 je za rohem! Minulý týden jsme představili destinace, kde se poběží. V dnešním díle Road to WOC vám přiblížíme, co se na těchto místech bude odehrávat. Přímo pohledem stavitelů tratí: Nechte na sebe zapůsobit historický Terezín! Představte si rozžhavené letní Doksy, proběhněte se s námi žulovými stráněmi Jizerek. Už cítíte letní prach a písek z kokořínských průchodů? 

 

Sprint: Daniel Wolf

Jaké kombinace schopností musí závodník prokázat, aby mohl pomýšlet na nejvyšší příčky?
Rychlost, plynulost, plnou koncentraci po celý závod. Musí být dobře fyzicky připravený a rychlý, jako ostatně na všechny sprinty, ale zároveň musí být dobrým orienťákem.

 

Co byla pro tebe jako stavitele nejtěžší překážka, se kterou ses potýkal?
Největší výzva rozhodně byla naučit se “terezínskou pevnostštinu”, rozuměj místní místopis a strukturu pevnostního města, abych byl schopen porozumět místním obyvatelům a úředníkům a vysvětlit, kudy že to vlastně chceme běhat. Všem mimochodem patří velké poděkování za vstřícnost a spolupráci. Stále mám v tomto velké mezery, ale už jakžtakž rozeznávám bastiony, kavalíry, kurtiny, raveliny, reduity, retranchementy, lunety či kontrgardy. Bohužel pojmy jsou ale jen první krok, pak jsou objekty ještě číslované, jak jdou kolem města, a to už je větší oříšek. Ale jestli se závod bude rozhodovat spíše ve městě nebo mezi zdmi částí pevnosti si necháme jako překvapení. Rozhodně ale návštěvu pevnosti mohu po závodě jen doporučit.

 

Prostor závodu je velmi zajímavý a slibuje jedinečné zážitky pro diváky i sportovce. Kterým závodníkům by trať podle tebe mohla sednout?
Prostor závodu má hlavně velmi silné genius loci. Je to místo, kde se snoubí velký kus historie, která bohužel nebyla třeba vždy zrovna pozitivní s moderním orienťákem. Mnoho lidí má Terezín spjatý hlavně s koncentračním táborem a věznicí gestapa za druhé světové války, ale krom památníků a pietních míst má město určitě co nabídnout i ze starší historie začátku pevnosti jako takové. A pokud vyjde počasí a náš plán televizního přenosu, tak věřím, že to bude opravdu pěkný divácký zážitek. A jak už jsem uvedl výše, trať sedne tomu, kdo udrží vysokou rychlost a plnou koncentraci od začátku až do konce.

 

Sprintové štafety: Radek Novotný

Doksy jsou krásné město s mnoha lákavými lokalitami. Jak složité pro tebe bylo splnit podmínku, aby tratě byly vhodné pro televizní přenosy a zároveň odpovídaly požadované mistrovské úrovni?

Ano. Doksy jsou opravdu město, které není z pohledu elitní závodní navigace nijak zvlášť komplikované. Prioritou tak bylo vybudování zajimavých situací a nekompromisní vybalancování tratě do formy odpovídajícího orientačního úkolu. Prostor pro televizní změny je tu poměrně malý, posun kontroly o 2mm už často hraje zásadní roli. Nicméně smíšené štafety jsou úžasný televizní formát a to je fakt, který má stavitel už od začátku tvorby pevně usazený v mysli. V mém případě navíc vždy hraje roli i forma závodníkova prožitku, takže místům, kde se jako závodník necítím dobře, se při stavbě tratě přirozeně vyhýbám. Každopádně finální podoba závodu smíšených štafet je nakonec vždy průsečíkem stavitelského a televizního přístupu. Proto mě těší, že tentokrát se to obešlo bez velkých obětí a trať nabídne vše, co se mi v prostoru podařilo vymyslet.

 

Na startovní čáru se postaví celá řada kvalitních štafet. Které z nich mají podle tebe šanci na zisk cenných kovů?
Aktuální rozložení sil jasně favorizuje Švýcary a Švédy. Do boje o medaile by měli určitě zasáhnout i Norové a Češi. Pokud finišuje Maja Alm, patří mezi hlavní favority vždy i Dánsko. Skvělých týmů je však mnohem víc a v mnoha případech bude hrát roli konkrétní soupiska – zda do závodu nastoupí i závodníci, soustředící se hlavně na lesní disciplíny. U vyrovnané širší špičky pak často rozhoduje kvalita na posledním úseku – tam už má výkon méně kontaktní charakter a individuální schopnosti mohou hrát zásadní roli.

 

Middle Kvalifikace: Martin Janata

Když ses ujal role stavitele kvalifikace krátké trati pro MS, měl jsi hned jasnou představu, jak tvé tratě budou poskládané?
Prostor, který jsme vyhradili kvalifikaci, je menší, a tak neskýtal tolik možností. Takže jsme koncepci trefili v podstatě od začátku a pak tratě jen dále upravovali. Náročné bylo spíše tam vměstnat všech 6 rozběhů (3 muži, 3 ženy).
U finále jsou možnosti větší, tam jsme s Píchalem (Michalem Horáčkem) několika více či méně různých koncepcemi prošli.
Ne úplně ideální bylo, že v podobných terénech neproběhl žádný závod s účastí obdobnou MS (Euromeeting byl zrušen), takže uvidíme, jak to vyjde se směrnými časy.

 

Všichni čekají, že terén krátké trati bude velmi náročný, jak fyzicky, tak mapově. Které závodníky podle tebe pustí kvalifikace do finále a do boje o medaile? Co bude rozhodovat?
Tak každopádně budou potřeba silné nohy, jak kvůli převýšení, tak kvůli všudypřítomnému vysokému borůvčí. Dále bude potřeba jistota v zarostlých prudkých svazích, kde každé minutí kontroly bude stát hodně času. Uspějí určitě ti nejlepší 🙂

 

Middle Finále: Michal Horáček

Jaké tři výrazy tě napadnou v souvislosti s tvou tratí?
Náročná, drsná a pestrá.

 

Jizerské hory určitě prověří silovou stránku běžců. Jaký máš tip na tempo závodníků v těchto terénech?
Vždycky je obtížné odhadnout tempo těch nejlepších, ale věřím, že se muži dostanou pod hranici 7 min/km, u žen pak očekáváme tempo kolem 8min/km. Velkou roli bude hrát i počasí a podmínky, ale doufáme, že i po této stránce Jizerky ukáží přívětivou tvář.

 

Štafety: Radek Novotný

Je podle tebe pro závod více atraktivnější defenzivnější (více kontaktní) farstování, nebo naopak?
Štafety jsou pro mě jasně kontaktní disciplína. Taková “last-man-standing game”. Což ale nevylučuje situace, kdy závodník musí chvíli běžet za své, ukázat, že umí tempo nejen udržet, ale i vyvinout. Jednotlivá větvení by rozhodně měla být co nejvíc vyrovnaná – v případě jejich optimálního proběhnutí by se nemělo nijak zásadně měnit průběžné pořadí v závodě. Protože psychicky je obrovský rozdíl běžet na čele a nebo ztrácet. A toto by nemělo záviset na farstování, ale na výkonech závodníků. Nicméně zrovna v pískovcích je docílení naprosté vyrovnanosti jednotlivých větví prakticky nemožné a věřím, že závodníci jsou na to připravení.  

 

Co bylo při stavbě tratí pro tebe nejtěžší?
Najít optimální traťovou stopu danou oblastí. A také odhadnout časy na úseku bez otestování závodníkem světové špičky. V tomto terénu se odchylka odhadu pohybuje spíše v řádech minut a na výsledné časy to má velký vliv – v případě štafet se vše násobí třemi. Pro závodníky to až tak důležité není, ale harmonogram televizního přenosu nemá pro časové výkyvy moc pochopení.

 

Long: Petr Karvánek

Na klasice je u mužů převýšení více než vertikální kilometr. Očekáváš, že se někteří závodníci dostanou ještě výš?
Spočítat převýšení na klasice je určitě ošidné. Co je ideální postup pro jednoho, nemusí být vůbec ideální postup pro druhého, navíc se v průběhu závodu přístup závodníků k řešení voleb postupů často mění. Snad neprozradím příliš, když řeknu, že jsem při výpočtu spíše tlačil na horní hranici možného.   

 

Jaký čas bys měl na své trati ty sám?
 Tak to mohu prozradit zcela přesně, mužskou trať jsem si celou proběhl (až na kroužení arénou, to jsem vynechal). Za svůj čas se nestydím, bylo to 210 minut 🙂
Možná, kdybych trochu zrychlil, tak bych to dal za 208 😉